
10-4591-cv
Anderson News, L.L.C. v. American Media, Inc.

UNITED STATES COURT OF APPEALS1

FOR THE SECOND CIRCUIT2

- - - - - -3

August Term, 20114

(Argued:  October 19, 2011        Decided: April 3, 2012)5

Docket No. 10-4591-cv6

_________________________________________________________7

ANDERSON NEWS, L.L.C., LLOYD T. WHITAKER, as the Assignee under an8
Assignment for the Benefit of Creditors for Anderson Services, L.L.C.,9

Plaintiffs-Appellants,10

- v. -11

AMERICAN MEDIA, INC., BAUER PUBLISHING CO., LP., CURTIS12
CIRCULATION COMPANY, DISTRIBUTION SERVICES, INC., HACHETTE13
FILIPACCHI MEDIA, U.S., HUDSON NEWS DISTRIBUTORS LLC, KABLE14
DISTRIBUTION SERVICES, INC., RODALE, INC., TIME INC.,15
TIME/WARNER RETAIL SALES & MARKETING, INC.,16

Defendants-Appellees,17

THE NEWS GROUP, LP,18
Defendant.19

_________________________________________________________20

Before:  KEARSE, LEVAL, and CHIN, Circuit Judges.21

Appeal from a judgment of the United States District Court for the Southern District22

of New York, Paul A. Crotty, Judge, granting defendants' motion to dismiss for failure to state a claim23

under § 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1, and denying leave to file an amended complaint.  See24

732 F.Supp.2d 389 (2010).25

Vacated and Remanded.26

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 1      04/03/2012      569455      45



2

MICHAEL K. KELLOGG, Washington D.C. (Aaron M. Panner,1
Kellogg, Huber, Hansen, Todd, Evans & Figel, Washington D.C.,2
Marc Rowin, Thomas P. Lynch, Lynch, Rowin, New York, New York,3
Marc E. Kasowitz, Kasowitz, Benson, Torres & Friedman, New York,4
New York, on the brief), for Plaintiffs-Appellants.5

DAVID G. KEYKO, New York, New York (Pillsbury Winthrop Shaw6
Pittman, New York, New York, on the brief), for Defendants-7
Appellees American Media, Inc., and Distribution Services, Inc.8

BARRY J. BRETT, New York, New York (Daniel N. Anziska,9
Troutman Sanders, New York, New York, on the brief), for Defendant-10
Appellee Bauer Publishing Co., LP.11

DECHERT, New York, New York (George G. Gordon, Joseph F.12
Donley, New York, New York, of counsel), submitted a brief for13
Defendant-Appellee Curtis Circulation Company.14

JONES DAY, New York, New York (Meir Feder, D. Theodore Rave,15
of counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Hachette16
Filipacchi Media U.S., Inc.17

GIBSON DUNN & CRUTCHER, Washington, D.C. (D. Jarrett Arp,18
Cynthia E. Richman, of counsel), submitted a brief for Defendant-19
Appellee Hudson News Distributors L.L.C.20

MCELROY, DEUTSCH, MULVANEY & CARPENTER, New York,21
New York (I. Michael Bayda, Jay A. Katz, of counsel), submitted a22
brief for Defendant-Appellee Kable Distribution Services, Inc.23

WINSTON & STRAWN, New York, New York (John M. Hadlock, of24
counsel), submitted a brief for Defendant-Appellee Rodale, Inc.25

ROWAN D. WILSON, New York, New York (Thomas G. Rafferty,26
Margaret E. Lynaugh, Cravath, Swaine & Moore, New York, New27
York, on the brief), for Defendants-Appellees Time Inc. and28
Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc.29

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 2      04/03/2012      569455      45



3

KEARSE, Circuit Judge:1

Plaintiffs Anderson News, L.L.C., and Lloyd T. Whitaker, as assignee for the benefit2

of creditors for Anderson Services, L.L.C. (collectively "Anderson"), appeal (1) from a judgment of3

the United States District Court for the Southern District of New York, Paul A. Crotty, Judge,4

dismissing their complaint alleging that defendants-appellees, who were suppliers and business5

competitors of Anderson, conspired to drive Anderson out of business, in violation of § 1 of the6

Sherman Antitrust Act, 15 U.S.C. § 1, and New York law, and (2) from an order denying Anderson's7

motion for reconsideration and for leave to file a proposed amended complaint.  The district court8

granted the motions of defendants-appellees ("defendants") to dismiss the complaint under Fed. R.9

Civ. P. 12(b)(6) for failure to state a claim on which relief can be granted, and denied reconsideration,10

ruling that the alleged conspiracy was facially implausible under the standards set by Bell Atlantic11

Corp. v. Twombly, 550 U.S. 544 (2007) ("Twombly"), and Ashcroft v. Iqbal, 129 S. Ct. 1937 (2009)12

("Iqbal"); the court denied Anderson's request for permission to file an amended complaint, ruling that13

the defects in the original complaint were incurable and that the proposed new complaint added only14

allegations that were conclusory.  On appeal, Anderson contends principally that its complaint15

contained sufficient factual allegations to plead an antitrust violation under the standards set by16

Twombly and Iqbal, and that it should have been allowed to file its proposed amended complaint17

which contained additional factual allegations.  We conclude that even if the original complaint did18

not meet the Twombly/Iqbal standard, Anderson's proposed amended complaint, which contains19

additional factual allegations, meets that standard and should have been allowed.  Accordingly, we20

vacate the judgment of dismissal and remand for further proceedings.21

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 3      04/03/2012      569455      45



4

I.  BACKGROUND1

The present action involves the single-copy magazine industry, i.e., the business of2

selling magazines for purchase by consumers at retail outlets such as newsstands, bookstores, and3

mass merchandise retailers, as contrasted with the subscription-sales industry which involves shipping4

magazines directly to consumers.  The following description of the single-copy magazine industry (or5

"magazine industry") and the events leading to this litigation is taken principally from Anderson's6

original complaint ("Complaint") and/or from its proposed amended complaint (or "PAC"), taking as7

true all material factual "allegations of the . . . complaint and proposed . . . amended complaint," and8

"draw[ing] all reasonable inferences and resolv[ing] all conflicts and ambiguities in favor of9

plaintiffs," Papelino v. Albany College of Pharmacy of Union University, 633 F.3d 81, 85 n.1 (2d Cir.10

2011).11

A.  The Parties12

Anderson, whose creditors forced it into bankruptcy liquidation proceedings in March13

2009, had been a wholesaler in the magazine industry since 1917.  Wholesalers are responsible for,14

inter alia, the delivery of magazines to retailers.  As a wholesaler, Anderson purchased magazines15

from their respective publishers at prices in the range of 50-60 percent of the cover prices and resold16

the magazines to retailers at 70-80 percent of the cover prices.  (See Complaint ¶ 30; PAC ¶ 33.)  Prior17

to February 2009, Anderson had become the second largest magazine wholesaler in the United States,18

with a 27-percent market share, servicing 30,000 retail customer locations in 37 states.  (See19

Complaint ¶¶ 19, 30; PAC ¶¶ 22, 37.)20

The 10 defendants are, principally, national magazine publishers and their distribution21

representatives.  The five magazine publisher defendants are:22

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 4      04/03/2012      569455      45



5

American Media, Inc. ("AMI"), the fourth largest publisher of consumer magazines, including1
six of the 15 best-selling weekly newsstand magazines;2

Bauer Publishing Co. ("Bauer"), the largest publisher of newsstand magazines;3

Hachette Filipacchi Media, U.S. ("Hachette"), publisher of, inter alia, HOME, Car and4
Driver, Road and Track, Popular Photography, Woman's Day, and ELLE;5

Rodale, Inc. ("Rodale"), publisher of, inter alia, Prevention, Men's Health, Women's6
Health, and Runner's World; and7

Time, Inc. ("Time"), the largest publisher of magazines overall in the United States,8
publishing more than 120 magazines including Time, People, Sports9
Illustrated, Golf, Fortune, and Money.10

Approximately 80 percent of the magazines distributed by Anderson were published by the defendant11

publishers.  (See, e.g., Complaint ¶ 64; PAC ¶ 84.)12

The so-called "distributor[]" defendants are companies that "perform no physical13

distribution activities like warehousing, order assembly, delivery or in-store merchandising" (PAC14

¶ 16) but rather are retained by publishers to, inter alia, broker and manage the publishers'15

relationships with wholesalers (see, e.g., Complaint ¶ 13; PAC ¶ 16).  The four distributor defendants16

are:17

Distribution Services, Inc. ("DSI"), a subsidiary of AMI that provides marketing18
services to publishers, including AMI, Bauer, Hachette, and Rodale;19

Curtis Circulation Co. ("Curtis"), an affiliate of Hachette; the largest national20
magazine distributor in the United States by volume, representing at least 40021
publishers, including Hachette, Rodale, and AMI, with respect to hundreds of22
national titles;23

Kable Distribution Services, Inc. ("Kable"), the second largest national distributor in24
the United States, representing more than 250 publishers, including Bauer,25
with respect to more than 650 magazines, annuals, and digests; and26

Time/Warner Retail Sales & Marketing, Inc. ("TWR"), a national magazine distributor27
whose clients include Time, its corporate parent.28

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 5      04/03/2012      569455      45



6

Curtis, Kable, and TWR, along with non-party Comag Marketing Group LLC ("Comag"), are the four1

national distributors in the United States.2

The remaining defendant, Hudson News Distributors LLC ("Hudson"), is a major3

wholesaler.  In 2008, four wholesalers accounted for 90 percent of single-copy magazine distribution:4

Hudson, with a market share of 11 percent; The News Group, LP ("News Group"), with 21 percent;5

Anderson with 27 percent; and Source Interlink Distribution, L.L.C. ("Source"), with 31 percent.  (See6

Complaint ¶ 30; PAC ¶ 37.)  News Group was originally named a defendant in this action but was7

shortly dismissed as part of a settlement.  (See PAC ¶ 25.)  The Complaint alleged that Source, like8

Anderson, was a target of defendants' alleged conspiracy, which aimed to eliminate the two largest9

magazine wholesalers; Source, however, obtained a restraining order, and after "defendants produced10

documents in discovery, they agreed to enter into settlements with Source for the multi-year supply11

of magazines."  (PAC ¶ 26.)12

B.  The Single-Copy Magazine Sales Industry13

Magazine wholesalers are responsible not only for delivering the magazines to retailers14

but also for thereafter picking up from the retailers, tabulating, and destroying any copies that remain15

unsold.  (See, e.g., Complaint ¶¶ 29-30; PAC ¶ 33.)  However, publishers have an incentive to see that16

each retailer is overstocked, in order to ensure maximum sales and thereby maximize advertising17

revenues (see, e.g., Complaint ¶ 31; PAC ¶¶ 34, 41); "[i]ndeed, nearly half of all newsstand magazine18

titles have a 'sell-through' percentage as low as 80%--meaning that, of five magazines distributed by19

the wholesaler, only one is actually sold to a consumer" (PAC ¶ 41).  The cost of such overstocking20

is borne not by the publishers that desire it, however, but rather by the wholesalers, for wholesalers21

historically have been compensated only for the copies that retailers actually sold.  (See, e.g., id.)22

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 6      04/03/2012      569455      45



7

Thus, when only one of five copies distributed is sold to a consumer, the wholesaler must bear the1

expense of retrieving the four unsold copies and transporting them back to its facilities for disposal2

or destruction, while being paid for only the one sold copy.3

Accordingly, Anderson and Source had advocated adoption of a different system,4

under which the retailers would automatically report their sales to the publishers through use of5

electronic checkout scanners, dubbed "scan-based trading," and the retailers themselves would destroy6

all magazines they had not sold.  Wholesalers would thereby be spared the unreimbursed cost of7

picking up, counting, reporting, and destroying unsold copies.  (See, e.g., Complaint ¶¶ 32-33; PAC8

¶ 42.)  Publishers, however, opposed scan-based trading, citing fears of mistaken underreporting of9

sales due to machine error (estimated to be some five percent of all sales); underreporting would10

negatively affect the publishers' revenues from both sales and advertising.  (See, e.g., Complaint ¶ 34;11

PAC ¶ 43.)12

In early January 2009, Anderson decided that it would announce the imposition on13

publishers, as of February 1, 2009, of a $.07 distribution surcharge (the "Surcharge") for each14

magazine copy Anderson received and distributed, regardless of whether the retailer sold the copy.15

(See Complaint ¶ 39; PAC ¶ 49.)  Some paragraphs of Anderson's Complaint and proposed amended16

complaint allege that the Surcharge was "a temporary, stop-gap measure" (Complaint ¶ 39; PAC ¶ 49)17

and characterize it as a "proposed . . . surcharge" (e.g., Complaint ¶ 40 (emphasis added); PAC ¶ 5018

(emphasis added)); and the proposed amended complaint asserts that the Surcharge was "not . . . non-19

negotiable" (PAC ¶ 51; see also id. ¶ 4 ("As defendants well know, the proposed surcharge itself was20

negotiable.")).  However, other paragraphs of the Complaint (unlike the PAC) cast the Surcharge in21

a more intractable light.  For example, the Complaint alleged that on January 12 and 13 Charles22

Anderson, Anderson's chief executive officer ("CEO"), met with some of its largest publisher clients,23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 7      04/03/2012      569455      45



8

including Time, AMI, and Bauer, and "informed the publishers of Anderson's decision to impose the1

$.07 per copy surcharge."  (Complaint ¶ 41 (emphasis added); compare id. with PAC ¶ 512

(substituting "proposed temporary stop-gap measure" for "decision to impose the $.07 per copy3

surcharge").)  And the Complaint alleged that on "January 14, 2009, Mr. Anderson had a call-in4

interview with the representative of an industry publication, The New Single Copy, during which he5

publicly announced the surcharge and explained the industry constraints compelling that measure."6

(Complaint ¶ 42 (emphasis added); compare id. with PAC ¶ 52 (substituting "underlying" for7

"compelling").)8

C.  The Alleged Conspiracy9

Anderson alleged that shortly after the mid-January announcement of its $.0710

Surcharge, Source announced that Source too would impose a $.07-per-distributed-copy surcharge11

on publishers (see Complaint ¶ 50; PAC ¶ 54), and that defendants decided to attempt to eliminate12

Anderson or Source, or both, as wholesalers.  It alleged that on at least two occasions in late January,13

defendants invited Anderson to join their effort to eliminate Source.  Thus, Michael Duloc, Kable's14

president and CEO, in a telephone call with Frank Stockard, Anderson's president, discussed offering15

Anderson exclusivity in certain geographic territories in exchange for Anderson's dropping its16

proposed Surcharge; and Robert Castardi, Curtis's president, told Charles Anderson, "in words or17

substance," that "[o]nce Source was excluded from the market and its business destroyed, . . .18

Anderson could use its regional market power to 'get all your [Anderson's] profits from the retailers,'"19

but, Castardi said, "'you need to let Source go out first,'" (Complaint ¶ 50; PAC ¶ 58).  Anderson20

declined the invitations to join in the elimination of Source.21

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 8      04/03/2012      569455      45



9

Anderson alleged that Curtis (on behalf of Hachette, Rodale, and AMI) and Kable (on1

behalf of Bauer), refused to enter into any legitimate substantive negotiations with Anderson.  (See2

PAC ¶ 66.)  It alleged that Comag negotiated for a modified arrangement.  And it alleged that TWR,3

with respect to Time's magazines, met with Anderson to discuss alternatives to the Surcharge and4

purported to agree to adjustments in the allocation of magazine distribution expense, asking Anderson5

to make immediate payments on its accounts with them (see Complaint ¶¶ 52-53; PAC ¶ 65), but that6

"Time and TWR never had any intention of honoring their commitment to continue to work with7

Anderson" (PAC ¶ 69; see Complaint ¶ 55).  Anderson alleged that in late January 2009, defendants8

met or communicated with each other--in various combinations (see, e.g., PAC ¶¶ 56, 57, 59, 60, 61,9

62, 63, 66)--and agreed that each of them would reject Anderson's proposed Surcharge, would refuse10

any other accommodation, and would stop supplying Anderson with magazines.11

Defendants understood that joint action was needed because in 2008 Curtis, the leading12

national magazine distributor, representing publishers of some of the most popular magazines, had13

tried to eliminate Anderson unilaterally and had failed.  In that attempt, Curtis informed Wal-Mart,14

one of Anderson's major retail clients, that Curtis's publisher clients would no longer supply15

magazines to Anderson; Wal-Mart, preferring to use a single wholesaler to supply a given store,16

responded that it would continue to purchase magazines only from Anderson even if that meant not17

carrying the magazines of Curtis's publishers; and Curtis thus reversed course and resumed supplying18

Anderson.  (See Complaint ¶ 45; PAC ¶ 46.)  "Curtis's failed unilateral attempt to eliminate Anderson19

as a wholesaler confirmed to Curtis that concerted action among the major publishers and national20

distributors was essential to achieve" the elimination of Anderson and to force retailers to deal with21

wholesalers chosen by the publishers.  (PAC ¶ 46; see Complaint ¶ 45.)  Accordingly, the Complaint22

alleged,23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 9      04/03/2012      569455      45



10

throughout the latter part of January [2009] and the early days of February,1
defendants--ostensibly each others' competitors--held numerous meetings2
during which they discussed dividing the U.S. distribution territory into two3
regions--one controlled by Hudson and the other controlled by News Group.4
For example, in furtherance of their conspiracy to cut off supply to Anderson5
and Source, defendants Curtis and Hudson met with their respective6
competitors, TWR and News Group, in January 2009 at Hudson's offices in7
North Bergen, New Jersey.8

56.  Moreover, [TWR's CEO Rich] Jacobsen made clear in a9
conversation with Source's CEO, Greg Mays, at a February 2 dinner meeting10
in New York, why Source and Anderson were being terminated.  When11
Jacobsen told Mays that TWR would not be supplying any magazines to12
Source, Mays asserted to Jacobsen that with the distribution system being13
created by defendants, there would be no scan-based trading, the two14
remaining wholesalers would force reduced margins down to the retailers15
rather than to the publishers, and there would be absolute control over the16
market.  Jacobsen's response, in words or substance, was:  "Exactly--we now17
control this space."18

(Complaint ¶¶ 55-56; see PAC ¶¶ 63, 81.)  The Complaint alleged that19

in late January, national distributor defendants Curtis, Kable, and TWR, and20
publisher defendants AMI, Bauer, Hachette, Rodale, and Time--acting in21
concert--cut off Anderson from its supply of magazines--including the most22
popular titles, like People and Sports Illustrated.23

(Complaint ¶ 47; see, e.g., PAC ¶¶ 66-67.)24

Anderson, deprived of 80 percent of the magazines it normally distributed, was forced25

to suspend its magazine wholesale business on February 7, 2009.  (See Complaint ¶¶ 64-66; PAC26

¶¶ 84-86.)  On March 2, 2009, creditors of Anderson forced the company into bankruptcy liquidation27

proceedings.28

Anderson alleged that "[d]efendants' conduct has reduced the output of magazines29

through the wholesale market."  (Complaint ¶ 73; PAC ¶ 93.)  It alleged that that conduct has30

"permanently reduced the choices available to retailers and their customers" (Complaint ¶ 74; PAC31

¶ 94) and that in some areas "wholesale distributors were temporarily unavailable to serve retailers"32

(PAC ¶ 93), so that "for a significant period of time the retailers' customers had access to fewer33

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 10      04/03/2012      569455      45



11

magazines as well" (id.).  Further, the elimination of Anderson as a wholesaler allowed News Group1

and Hudson to increase the prices charged to approximately 80 percent of the retailers that had2

previously purchased magazines from Anderson.  (See PAC ¶¶ 82, 95.) 3

Anderson commenced the present action on March 10, alleging principally that4

defendants' agreement to boycott Anderson violated § 1 of the Sherman Act, 15 U.S.C. § 1; it also5

alleged tortious interference with business relations and civil conspiracy in violation of state law.6

Those originally sued included News Group, which, two days after the Complaint was filed, was7

voluntarily dismissed in accordance with a release executed by Anderson, which had been forced to8

sell certain distribution assets to News Group in February 2009.  The remaining defendants eventually9

moved pursuant to Fed. R. Civ. P. 12(b)(6) to dismiss the Complaint for failure to state a claim on10

which relief can be granted; they argued, relying principally on Twombly, that the Complaint did not11

set forth a plausible basis for finding a conspiracy in violation of the antitrust laws.  Anderson12

opposed the motions, contending that the Complaint met the Twombly/Iqbal standard but requesting13

permission to file an amended complaint if the court disagreed.14

D.  The Dismissal of the Complaint15

In an opinion dated August 2, 2010, reported at 732 F.Supp.2d 389, the district court16

granted defendants' motions to dismiss the Complaint, see id. at 396-406.  Citing the Supreme Court's17

decision in Twombly, the court noted that18

[a] complaint alleging an antitrust claim must set forth sufficient facts to raise19
a plausible suggestion that the purported parallel conduct stemmed from an20
agreement. . . .  Thus allegations of parallel conduct coupled with bare21
assertions of conspiracy are not sufficient to state a claim; rather, parallel22
conduct allegations must be placed in a context that raises a suggestion of a23
preceding agreement. . . .  Examples of parallel conduct allegations that would24
suffice under this standard include "parallel behavior that would probably not25
result from chance, coincidence, independent responses to common stimuli, or26

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 11      04/03/2012      569455      45



12

mere interdependence unaided by an advance understanding among the1
parties."2

732 F.Supp.2d at 396 (quoting Twombly, 550 U.S. at 556 & n.4 (emphasis ours)).  The court noted3

that4

[a]ntitrust allegations need not be detailed with overt acts by each5
defendant, but must plausibly state how each defendant was involved in the6
alleged conspiracy. . . .  Allegations connecting defendants to the conspiracy7
must be viewed in light of the complaint as a whole.8

732 F.Supp.2d at 396 (internal quotation marks omitted) (emphasis added).9

The court concluded that Anderson's antitrust allegations did not meet Twombly's10

plausibility standard.11

The Complaint alleges that Defendants engaged in a broad industry-wide12
conspiracy.  The ultimate goal of this alleged conspiracy was to eliminate both13
Anderson and non-party Source, two of the four largest magazine wholesalers14
. . . .  This goal is not plausible.  Publishers and national distributors have an15
economic self-interest in more wholesalers, not fewer; more wholesalers yields16
greater competition, which is good for suppliers.  Destroying Anderson and17
Source would reduce the publisher's wholesale outlets from four to two and18
would give Hudson and News Group, the two remaining major wholesalers,19
90% of the market share . . . .  This is too much market power to yield to20
wholesalers.  Indeed, the Complaint alleges that Anderson's demise has21
substantially reduced the output of magazines as well as the ability of retailers22
to obtain magazines . . . .  It is implausible that magazine publishers would23
conspire to deny retailers access to their own products.  Collusion to destroy24
Anderson and non-party Source--the ultimate goal of the alleged conspiracy--is25
facially implausible.26

732 F.Supp.2d at 396-97 (emphases added).  Citing, inter alia, a transcript of Charles Anderson's27

interview with The New Single Copy's representative ("Interview Tr."), the court noted that 28

[t]he Defendants[] had different reactions to Anderson's unilateral29
Surcharge.  That diversity compounds the implausibility of Anderson's30
antitrust claim.  Anderson predicates its antitrust claim on a theory of31
conscious parallel conduct, i.e., a pattern of uniform business conduct.  The32
Complaint's core parallel conduct allegation is that Defendants cut off 80% of33
Anderson's magazine supply . . . .  The Defendants, however, reacted34
differently to Anderson's Surcharge:  AMI, like non-party C[omag], continued35
to supply magazines to Anderson and thus could not have participated in the36

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 12      04/03/2012      569455      45



13

parallel conduct; Bauer and Time held a cordial meeting with Anderson and1
responded amicably to the Surcharge . . . ; TWR agreed to a 2% discount off2
the cover price of all Time weeklies or a 2.75% discount off the cover price for3
all People weeklies ([Interview Tr. at 2]); . . . Kable offered Anderson4
exclusivity in certain territories if Anderson dropped the Surcharge . . . ; and5
Curtis informed Mr. Anderson that he "would like to get this worked out," but6
that he would "have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of Defendant7
TWR] does" . . . .  Conspirators hatching a concerted scheme to destroy8
Anderson would not have reacted so differently to the Surcharge.  The9
dramatic differences among the Defendants' reactions undermine Anderson's10
theory of conscious parallel conduct.11

732 F.Supp.2d at 397 (footnote omitted) (emphases added).12

The court further found that the Complaint did not provide a context lending itself to13

an inference of collusion:14

Even if the Complaint plausibly alleges conscious parallel conduct,15
however, the Court would still grant Defendants' motion to dismiss because the16
Complaint fails to place the parallel conduct in a context plausibly suggesting17
collusion.  The Complaint does not contain allegations of direct evidence of18
a conspiracy; there are, for example, no allegations of statements by an insider19
informant, nor are there allegations of records disclosed through a government20
investigation.FN921

FN9.  Rather, Anderson relies on several vague22
statements by executives of some of the Defendants[] regarding23
collusion (Comp. ¶¶ 49, 50, 52, 54, 56.)  These statements are24
insufficient.  See below the discussion of the sufficiency of the25
antitrust allegations as to the Defendants individually.26
Anderson also relies heavily on paragraph 55 of the Complaint,27
which alleges that "throughout the latter part of January and the28
early days of February" (i.e., the entire duration of the alleged29
conspiracy) certain unnamed defendants held "numerous30
meetings" in unspecified places; that (at some indeterminate31
date) Curtis, TWR, News Group, and Hudson, met at Hudson's32
New Jersey offices; and that during these alleged meetings,33
Defendants discussed dividing the U.S. distribution territory34
into two regions, one controlled by Defendant Hudson and the35
other by non-party News Group.  Like the vague statements of36
some of the Defendants' executives, these allegations are also37
insufficient to plausibly suggest a prior agreement among38
Defendants.39

. . . .40

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 13      04/03/2012      569455      45



14

The context here is that until January 14, 2010 there is no allegation of1
conspiracy.  On that date, Anderson initiated a $.07 Surcharge on a take it or2
leave it basis.  The demand was presented by a widely circulated trade3
magazine.  Anderson's demand required a response.  While the responses4
varied, ultimately the magazine publishers decided not to acquiesce to5
Anderson's demand.  In this context, the Defendants' decision to stop doing6
business with Anderson--the key parallel conduct allegation--does not create7
an inference of collusion; rather, it is "in line with a wide swath of rational and8
competitive business strategy unilaterally prompted by common perceptions9
of the market."  Twombly, 550 U.S. at 556, 127 S.Ct. 1955.10

The context of the alleged parallel conduct is Anderson's unilateral11
Surcharge.  The Surcharge drove Defendants' interactions with Anderson, as12
Anderson initially desired.  Anderson publicly announced the Surcharge on13
January 14, 2009, and the claimed conspiracy began almost immediately14
thereafter, unfolding rapidly and driving Anderson out of business within15
weeks (¶¶ 42, 47, 66.)  The Complaint recognizes the centrality of the16
Surcharge by highlighting it in several paragraphs (¶¶ 39-44) and presenting17
it as the backdrop to Defendants' alleged conspiracy:  "[D]efendants saw18
Anderson's proposed fee as nothing short of an opportunity to eliminate19
Anderson as a wholesaler" (Comp. ¶ 44.)20

But that characterization does not describe what happened.  The21
Defendants were not acting in a vacuum; they were reacting to Anderson's22
Surcharge, an added fee on all single-copy magazines.  Anderson presented the23
Surcharge as an ultimatum:  the Defendants would either have to accept the24
Surcharge in writing or lose Anderson's services ([Interview Tr.] at 4, 10.)25
Definitive in his presentation of the Surcharge, Mr. Anderson recognized that26
the publishers would "be making decisions as to what they needed to do"27
([Interview Tr.] at 5.)  The magazine publishers did not acquiesce to28
Anderson's demands and accordingly Anderson's services were no longer29
available.  Clearly the Defendants made a business decision--and one that each30
of the Defendants had to, and did, make quickly because of Anderson's31
demand.  While the decision resulted in Anderson losing 80% of its supply of32
magazines, this was unchoreographed behavior, a common response to a33
common stimulus. . . .  The Defendants responded to Anderson's unilateral34
demand, a negative stimulus, by pursuing similar but predictable policies to35
protect their business interests.  Unilateral parallel conduct is completely36
plausible in this context.  The parallel conduct itself does not create an37
inference of collusion to destroy Anderson; and the Complaint's allegations are38
insufficient to show that the parallel conduct was collusive.39

732 F.Supp.2d at 397-99 & n.9 (emphases ours); see id. at 401 ("Anderson created a common40

economic stimulus, impelling an immediate market reaction. . . .  Publisher[s] and distributors each41

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 14      04/03/2012      569455      45



15

decided that, rather than accept the Surcharge, they would not do business with Anderson.  Having1

proposed its pay-it-or else Surcharge, Anderson can not claim collusion in the Defendants' refusal to2

acquiesce to its self-destructive demand." (emphases added)).3

The court noted Anderson's allegations that Curtis in 2008 had attempted to cut4

Anderson off unilaterally but had failed, and that that failure had taught the defendants that joint5

action was needed to boycott a major wholesaler successfully; but the court characterized those6

allegations as legal arguments that it found unpersuasive.7

[I]t is plausible that each of the publisher Defendants unilaterally stopped8
shipping magazines to Anderson rather than pay the Surcharge.  Without that9
Surcharge, Anderson said it would not offer its distribution services.  In these10
circumstances, Defendants conducted a cost/benefit analysis of the financial11
impact of payment of Anderson's Surcharge, as opposed to the business lost12
if their competitor publishers did not also stop shipping magazines to13
Anderson.  Having concluded that their business interests favored rejecting14
Anderson's ultimatum, the magazine publishers stopped shipping magazines15
to Anderson, betting that their competitors would follow suit.  And if that16
expectation was ill-founded, then the leading publisher could resume business17
relations with Anderson, just as Curtis did in 2008.18

Id. at 400 (emphasis added).  The court stated that19

[a]ccepting all non-conclusory allegations as true, Anderson alleges only that20
Curtis, TWR, News Group, and Hudson, met at Hudson's New Jersey offices21
to discuss dividing the U.S. distribution territory into two regions, one22
controlled by Hudson and the other by News Group . . . ; that Curtis, Kable,23
and TWR, Bauer, Hachette, Rodale, and Time cut off 80% of Anderson's24
magazine supply . . . ; that Hudson poached several of its employees during the25
alleged conspiracy . . . ; that Anderson was forced to lay off thousands of26
employees and sell its distribution-related assets to News Group at fire-sale27
prices . . . ; and that News Group has also succeeded in taking over Anderson's28
retail distribution business . . . .29

732 F.Supp.2d at 402.  The court concluded that these allegations presented only "an economically30

implausible antitrust conspiracy" theory "based on sparse parallel conduct allegations" that lacked "a31

context suggesting a preceding agreement."  732 F.Supp.2d at 402.  The court stated that "[w]hile a32

court takes all factual allegations as true on a motion to dismiss, . . . factual inferences are not entitled33

to the same benefit."  Id. (emphasis added).34

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 15      04/03/2012      569455      45



16

The district court also found that the Complaint lacked sufficient factual allegations1

to permit an inference of culpability on the part of any given defendant.  As to Curtis, the court found2

that the statements attributed to CEO Robert Castardi were "not inculpatory"; his statement that he3

was 4

"going to have to go with whatever Rich [Jacobsen, CEO of TWR] does"5
. . . suggests only that he would wait to see what TWR did and that, in fact, he6
had no actual knowledge of Jacobsen's plans regarding Anderson. . . .7
Similarly, Castardi's statement to Mr. Anderson, "[Y]ou need to let Source go8
out first" . . . is not, as Anderson argues, an invitation to join a massive9
antitrust conspiracy.10

732 F.Supp.2d at 402 (emphases added).11

As to TWR, the court noted that the allegations of its attendance at the meeting in the12

Hudson offices and of the statements by TWR's CEO Jacobsen were "insufficient to plausibly allege13

a conspiratorial agreement," and that when Jacobsen on February 2 explained the elimination of14

Anderson and Source by saying, "'we now control this space'" he was merely "describing the state of15

the magazine industry."  732 F.Supp.2d at 402.  The court found that the allegation that "when Mr.16

Anderson first told Jacobsen of Castardi's statements indicating that Curtis would follow TWR,17

Jacobsen indicated he realized Anderson knew there had been collusion" merely asked that18

"conspiracy [be] inferred from silence."  Id. (internal quotation marks omitted)19

As to Kable, the court found that, other than alleging that Kable cut off Anderson's20

magazine supply, the Complaint alleged only that Kable's President and CEO Michael Duloc offered21

Anderson exclusive distribution rights in certain territories if Anderson would drop the Surcharge.22

"Duloc[]'s offer does not suggest a preceding agreement; it indicates only a unilateral offer of23

exclusive distributorship."  Id. at 403 (emphasis added).24

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 16      04/03/2012      569455      45



17

As to DSI, the court found that the Complaint "does not allege that DSI engaged in any1

conspiratorial conduct; it alleges only that DSI is a subsidiary of AMI and a provider of sales and2

marketing services to publishers."  Id.3

The court found that the Complaint fared no better with respect to any of the publisher4

defendants.  As to AMI, the court found that Anderson was collaterally estopped from asserting that5

AMI participated in the boycott of Anderson:6

The Court . . . takes judicial notice of an Order issued in a proceeding in7
Delaware Chancery Court finding that AMI continued to ship magazines to8
Anderson in February 2009, after the alleged boycott occurred. . . .  Anderson9
and AMI were parties to the Delaware proceeding, triggering the doctrine of10
collateral estoppel. . . .  Therefore, the Court rejects Anderson's antitrust11
allegations as to AMI.12

Id. (emphasis added).  As to the other four publisher defendants, the court stated that13

[t]he Complaint lacks specific allegations as to the publisher14
Defendants (Time; Bauer; Hachette; and Rodale) other than to allege that they15
collectively cut off Anderson from its magazine supply . . . .  Anderson16
attempts to implicate the publisher Defendants in the conspiracy through their17
relationship with the national distributor Defendants . . . .  The Complaint's18
allegation of an agency relationship, however, is conclusory.  Moreover, an19
agency relationship with the national distributor Defendants is insufficient20
where, as here, the Complaint fails as to the national distributor Defendants.21

Id. (emphases added).22

Finally, as to Hudson, the district court noted that although Anderson initially alleged23

that Hudson took over Anderson's distribution business, Anderson had, by letter to the court,24

withdrawn that assertion.  The court reasoned that as Hudson was a wholesaler, i.e., an Anderson25

competitor rather than supplier, Hudson could not engage in conduct that "parallel[ed]" that of the26

publishers or distributors, and thus, there was "no conceivable" basis for a claim by Anderson against27

Hudson:28

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 17      04/03/2012      569455      45



18

The Complaint fails to allege parallel conduct as to Hudson.  As the1
only magazine wholesaler Defendant, Hudson is uniquely situated.  The2
Complaint does not allege that Hudson cut off Anderson's magazine supply;3
indeed, as a wholesaler, Hudson could not cut off Anderson's magazine supply.4
The Complaint alleges only that Hudson poached several of Anderson's5
employees during the alleged conspiracy . . . , and that Hudson took over6
Anderson's retail distribution business . . . .  In a letter to the Court dated June7
9, 2010, however, Anderson withdrew its allegation that Hudson has taken8
over Anderson's retail distribution business . . . .  There is thus no conceivable9
role for Hudson in the alleged conspiracy.  The single remaining allegation--10
that Hudson poached several of Anderson's employees--is plainly insufficient11
to plausibly allege an antitrust claim as to Hudson.12

732 F.Supp.2d at 403 (emphases added).13

Having found that the Complaint provided no plausible basis for a Sherman Act claim14

against any defendant, the court also dismissed Anderson's state-law claims for tortious interference15

with business relations and civil conspiracy, concluding that the flaws with respect to its antitrust16

claims also meant that the state-law claims were not viable.  See id. at 404-05.17

The district court denied Anderson's request for permission to file an amended18

complaint, noting its discretion to deny such a request "where a plaintiff fails to demonstrate it could19

remedy the complaint's deficiencies," 732 F.Supp.2d at 405.  The court found that in this case,20

[t]he defects in Anderson's Complaint are not curable.  The context of21
the alleged antitrust conspiracy--the Surcharge that Anderson tried to impose22
on the industry to Anderson's advantage and the disadvantage of everyone23
else--belies the viability of Anderson's antitrust claim.  Anderson cannot deny24
that it decided to impose a Surcharge, and the Court must view any additional25
allegations of conspiratorial behavior through the lens of the Surcharge. . . .26
Anderson's antitrust claim . . . is based on an economically implausible theory27
. . . in which the Defendants merely reacted to a common and dramatic market28
stimulus.29

The incurability of Anderson's antitrust allegations, true as to all the30
Defendants, is especially true as to AMI, DSI, and Hudson.  AMI continued31
to ship magazines to Anderson and thus did not participate in the boycott of32
Anderson, the heart of this action.  DSI cannot be held liable merely because33
it is a subsidiary of AMI, which is all Anderson alleges.  Amending the34
Complaint's allegations as to Hudson would likewise be futile because there35
is no conceivable role for Hudson in the alleged conspiracy:  as a wholesaler,36
Hudson could not cut off Anderson's magazine supply; and Anderson has37

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 18      04/03/2012      569455      45



19

withdrawn its allegation that Hudson has taken over Anderson's retail1
distribution business. 2

In addition to the overall implausibility of Anderson's antitrust claim,3
the elimination of Hudson from the alleged conspiracy necessitates dismissal4
of the entire Complaint with prejudice.  Anderson has argued that Hudson was5
critical to the conspiracy . . . .  Yet because Anderson cannot allege that6
Hudson participated in the conspiracy, Anderson's Complaint is incurable by7
its own admission.8

732 F.Supp.2d at 405 (emphases added).9

E. Anderson's Motion for Reconsideration and for Permission To File Its Proposed Amended10
Complaint11

Anderson timely moved pursuant to Fed. R. Civ. P. 59(e) for reconsideration, arguing12

principally that, in dismissing the Complaint, the district court drew unjustified inferences and13

overlooked allegations of material facts.  Anderson also sought reconsideration of the denial of its14

request for leave to file an amended complaint, and it attached the proposed amended complaint to15

its motion.  The PAC reiterates certain allegations made in the Complaint and contains specific16

additional allegations as to meetings, conversations, and e-mails between or among various named17

individual coconspirators on or about specific dates.  It includes the following allegations:18

[F]our days after Anderson's public announcement of the surcharge, the19
presidents of the two largest national distributors, Castardi, the president of20
Curtis, and Michael Duloc ("Duloc"), the president and CEO of Kable,21
attended a meeting on Sunday, January 18, 2009 to plan their collusive action.22
Those two competitors represent and act on behalf of all but one of the23
defendant publishers:  Curtis represents and acts on behalf of AMI, Hachette24
and Rodale; and Kable represents and acts on behalf of Bauer.  The only25
publisher not present or represented at the Sunday meetings was defendant26
Time and its national distributor, TWR.27

57.  On January 22, 2009, however, four days after the Sunday28
meeting, Kable, pursuant to the conspiracy, communicated with its competitor,29
TWR, ostensibly to "catch up on a few" unspecified "IPDA type items."  The30
IPDA--or International Periodical Distributors Association--is precisely the31
type of trade organization that has been used perennially by competitors to32
attempt to mask their illegal, anti-competitive communications.33

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 19      04/03/2012      569455      45



20

58.  In at least two instances during January 2009, after Source had also1
proposed a $.07 surcharge, certain defendants invited Anderson to join the2
conspiracy to eliminate Source as a wholesaler by pointing out that Anderson3
could profit by taking over Source's business and obtaining its profits through4
price increases imposed on the retailers.  Thus, Castardi of Curtis told Mr.5
Anderson that "you need to let Source go out first."  In certain areas--Arizona,6
for example--Anderson and Source were the only wholesalers.  Once Source7
was excluded from the market and its business destroyed, Castardi told Mr.8
Anderson, in words or substance, that Anderson could use its regional market9
power to "get all your [Anderson's] profits from the retailers."  And in a phone10
call with Frank Stockard, President of Anderson, Duloc of Kable discussed the11
idea of offering Anderson exclusivity in certain territories in exchange for12
Anderson retracting the proposed surcharge.  According to Duloc, Anderson13
could obtain the profits it desired by using its exclusivity arrangement to14
increase the prices to retailers.  Anderson refused to participate in this blatantly15
unlawful market allocation.  Kable responded by reaffirming its participation16
in defendants' boycott of Anderson, thereby refusing to supply Anderson with17
the magazines it distributes, including those published by defendant Bauer.18

(PAC ¶¶ 56-58 (emphases added).)  According to the Complaint, "Duloc from Kable" proceeded to19

solicit Sullivan, "the president and CEO of . . . Comag to join defendants' conspiracy" to end20

shipments to Anderson and Source.  (PAC ¶ 59.)  Comag, however, refused (see id.), and subsequent21

[e]-mail exchanges and transmissions among defendants Rodale, DSI, AMI22
and Bauer, show that defendants perceived Comag's actions as a potential23
threat to the cohesion and unity of their conspiracy and to defendants' goal for24
100% participation by the publishers and national distributors in the boycott25
of Anderson and Source.  On January 29, 2009, Richard Alleger, a vice26
president at Rodale, sent an e-mail to Michael Porche ("Porche"), the president27
and CEO of DSI, stating that he had just read an e-mail from Comag to its28
clients:  "they have reached an understanding with BOTH Anco [i.e.,29
Anderson] and Source and will continue to SHIP!  Sullivan [the CEO of30
Comag] is dangerous."  Porche forwarded the message to the president of31
AMI--Rodale's competitor--who in turn forwarded it to Michael Roscoe, a32
consultant and former DSI employee, who was one of the conduits through33
which the conspiracy was effectuated.34

61.  Two days later, on Saturday, January 31, Rodale complained again,35
this time to Bauer, another of its co-conspirators and competitors, that Comag36
had agreed to continue to supply Source.  Confirming the intent, and obviously37
anticipating the success, of the conspiracy, Bauer reassured Rodale, stating:38
"Doesn't matter [S]ource won't be around much longer."39

(PAC ¶¶ 60-61 (emphases added).)40

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 20      04/03/2012      569455      45



21

In the meantime, according to the proposed amended complaint,1

[o]n or about January 25, 2009, the presidents of competitors TWR and Kable2
scheduled a breakfast meeting for Thursday, January 29, 2009 to discuss the3
conspiracy.4

63.  Hudson was at the heart of the conspiratorial meetings.  After5
business hours on or about January 29, 2009, key employees of certain6
defendants--ostensible competitors--including Dennis Porti of Curtis and7
Michael Cvrlje of TWR, met at Hudson's offices in North Bergen, New Jersey.8
David Parry of News Group--a competitor of Hudson--and John Rafferty of9
DSI, also were present at that January 29 meeting at Hudson's offices.  At this10
and the other meetings among the defendants, they discussed and planned their11
collusive activity, including their market allocation agreement with respect to12
the Anderson and Source business and customers.13

(PAC ¶¶ 62-63 (as amended by letter from Anderson's counsel to the district court dated October 4,14

2010 ("Amending Letter"), at 1 (emphases added)).)  Thus, in late January,15

Curtis, on behalf of publishers Hachette, Rodale and AMI, and Kable, on16
behalf of publisher Bauer, acting in concert with the other defendants and17
pursuant to and in furtherance of defendants' conspiracy to eliminate Anderson18
as a wholesaler, . . . cut Anderson off from its supply of their magazines. . . .19
[O]n the morning of January 29, 2009, Curtis sent an e-mail to its publisher20
clients, informing them that, "effective immediately, Curtis is suspending all21
further shipments of magazines to all Anco [i.e., Anderson] wholesaler22
operations."  Curtis clients AMI and Hachette cut off Anderson soon afterward23
. . . .24

(PAC ¶ 66 as amended by Amending Letter at 2 (emphases added).)  Anderson alleged that the only25

magazines it received from AMI and Hachette thereafter were "a limited number of magazines . . .26

that were already 'in the pipeline' from the magazine printers and could not be diverted."  Id.27

On Monday February 2, two business days later, TWR and Time cut off the supply of28

Time's magazines to Anderson.  (See PAC ¶ 67.)  Although on January 31, TWR's CEO Jacobsen had29

led Anderson to believe that TWR agreed to a continuing relationship, with financial accommodations30

that obviated Anderson's proposed Surcharge, TWR and Time instead joined, or had joined, the31

agreement to boycott Anderson:32

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 21      04/03/2012      569455      45



22

[Anderson] was led by Jacobsen to believe that TWR and Anderson had an1
agreement that would obviate the need for a surcharge, an agreement for an2
increase of 2.00% in the discount to Anderson of the magazines' cover prices3
for all Time weeklies, and 2.75% for all People weeklies.  Anderson also was4
led to believe by Jacobsen that TWR also agreed to discuss scan-based trading5
on Monday, February 2, 2009, in return for which, after the scan-based trading6
call, Anderson would make a $13 million payment to TWR for amounts7
supposedly due.  Anderson rescinded its fee proposal as a result of this8
compromise settlement.9

. . . .10

67.  On February 2, Time and TWR--acting in concert with the other11
defendants, and pursuant to and in furtherance of defendants' conspiracy to12
eliminate Anderson as a wholesaler--reneged on its agreement to continue to13
supply Time's magazines to Anderson.  Jacobsen informed Anderson that14
TWR and Time executives had decided "to change the channel," that "they15
were going to have to use two wholesalers," and that "that was the way it was16
going to be."17

. . . .18

70.  Statements made by the defendants to Anderson also make clear19
that the defendants, as a result of their inter-competitor meetings and20
communications, had agreed to a coordinated boycott of Anderson and Source.21
On or about January 21, 2009, after talking with representatives of TWR and22
Kable, Mr. Anderson spoke with Castardi, the president and CEO of defendant23
Curtis.  Castardi, acting on behalf of Curtis as well as all the publishers24
represented by Curtis--including publisher defendants AMI, Hachette, and25
Rodale--told Mr. Anderson, in words or substance, that "I [Castardi] don't want26
a problem.  I would like to get this worked out.  But I'm going to have to go27
with whatever Rich [Jacobsen, CEO of defendant TWR] does."  When Mr.28
Anderson later told Jacobsen on January 31, 2009 what Castardi had told him--29
that "[Castardi's] going whatever way you [Jacobsen] go"--Jacobsen did not30
deny it, but instead crossed his arms, nodded in agreement and smiled.31

71.  At the January 31 meeting with Jacobsen, Jacobsen told Mr.32
Anderson that he "ha[d] Greg Mays [the CEO of Source] flying in at 1:00 pm33
to meet with me.  And I'm going to deliver the message that, as long as I'm at34
TWR or Ann Moore is at Time, we will never, ever do business with Source35
again."  Indeed, TWR's competitor, Curtis, was already aware of this36
information--the same day, a Source executive was advised by Castardi, the37
president of Curtis that, on January 31, he (Castardi) knew, with "100%38
certainty," that TWR, Bauer and AMI would refuse to supply product to39
Source--even though, by this time, Source had publicly rescinded its surcharge40
proposal.41

(PAC ¶¶ 65, 67, 70-71 (emphases added).)42

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 22      04/03/2012      569455      45



23

In an order dated October 25, 2010, also reported at 732 F.Supp.2d 389, the district1

court denied Anderson's motions for reconsideration and for leave to file the proposed amended2

complaint, see id. at 406-07.  In denying reconsideration, the court noted principally that Anderson3

did not point to anything the court had overlooked but merely reargued contentions already addressed4

by the court.5

In its Opinion, the Court found that the alleged antitrust conspiracy was not6
plausible because "publishers and national distributors have an economic self-7
interest in more wholesalers, not fewer; more wholesalers yields greater8
competition, which is good for suppliers," (Op.8.) Specifically, the Court held9
that "it is implausible that magazine publishers would conspire to deny10
retailers access to their own products," (Id.), and noted that, in the Complaint,11
Anderson itself pointed out that its elimination as a wholesaler has12
substantially reduc[ed] the output of magazines . . . and the ability of retailers13
to obtain those magazines. . . .  Because "determining whether a complaint14
states a plausible claim is context-specific, requiring the reviewing court to15
draw on its experience and common sense," Ashcroft v. Iqbal, --- U.S. ----, ----16
, 129 S.Ct. 1937, 1940, 173 L.Ed.2d 868 (2009), the Court's conclusion was17
neither impermissible, nor "clear error."18

Anderson also argues that the Court's determination that the 7-cent19
surcharge was a "non-negotiable take-it-or-leave-it" demand was "mistaken"20
and "overlooks the fact, recognized in another part of the Court's Opinion, that21
neither Anderson nor Defendants treated it as such and that Anderson was22
entirely flexible and willing to compromise . . . ." (Pl. Mem. 4.)  This argument23
is unavailing.  Anderson impliedly admits that the Court did not "overlook"24
this information because, as Anderson points out, the Court recognized in25
another part of its Opinion that the Defendants had varied reactions to the26
surcharge.  Additionally, the fact that the Defendants had several different27
reactions to the surcharge--whether the surcharge was negotiable or not--28
clearly suggests the absence of an antitrust conspiracy.  Plaintiffs impliedly ask29
the Court to assume that either (1) the wholesalers first had several different30
reactions to the announced surcharge and then abruptly changed course,31
deciding to engage in unlawful collective action; or (2) the original non-32
parallel conduct was nothing more than a ruse.  The most plausible scenario,33
however, is that the Defendants each separately came to a similar conclusion--34
that they did not want to pay a 7-cent surcharge.  Thus, the Court permissibly35
determined that the Defendants' rejection of the surcharge was not plausibly36
the product of collective action and was simply "a common response to a37
common stimulus."38

732 F.Supp.2d at 406-07 (other internal quotation marks omitted) (emphases added).39

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 23      04/03/2012      569455      45



24

The district court denied Anderson's motion for permission to file its proposed1

amended complaint, attached to the motion for reconsideration, stating only as follows:2

As to Plaintiffs' request for leave to amend its Complaint, there is no basis for3
it.  The addition of numerous conclusory allegations does not cure the4
deficiencies of the Complaint the Court dismissed on August 2, 2010[.]5

Id. at 407.6

II.  DISCUSSION7

On appeal, Anderson contends principally that the fact-specific allegations of its8

Complaint and of the proposed amended complaint--which the district court refused to allow9

Anderson to file, ruling that it was conclusory and did not cure the deficiencies that the court found10

in the Complaint--sufficed to support a plausible claim of conspiracy and thereby to state a claim11

under § 1 of the Sherman Act.  Whether or not the district court correctly viewed the allegations of12

the Complaint itself as too conclusory, we conclude that the court erred in ruling that the additional13

factual allegations in the PAC were equally conclusory and provided no plausible basis for an14

inference of conspiracy.  In light of the PAC's allegations, we have difficulty with the court's antitrust15

analysis and its application of Twombly's plausibility test.16

A.  The Sherman Act, Plausibility, and Standards of Review17

Rule 8 of the Federal Rules of Civil Procedure provides that a complaint seeking relief18

"must contain . . . a short and plain statement of the claim showing that the pleader is entitled to19

relief."  Fed. R. Civ. P. 8(a)(2).  This Rule does not countenance pleadings that are conclusory; it20

requires factual allegations that are sufficient to "give the defendant fair notice of what the . . . claim21

is and the grounds upon which it rests."  Twombly, 550 U.S. at 555 (internal quotation marks22

omitted).  Conclusory allegations of "participation" in a "conspiracy" have long been held insufficient23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 24      04/03/2012      569455      45



25

to state a claim.  See, e.g., X-Men Security, Inc. v. Pataki, 196 F.3d 56, 71 (2d Cir. 1999); Thomas1

v. Roach, 165 F.3d 137, 147 (2d Cir. 1999); Ostrer v. Aronwald, 567 F.2d 551, 553 (2d Cir. 1977).2

"Rule 8(a) 'contemplate[s] the statement of circumstances, occurrences, and events in support of the3

claim presented' and does not authorize a pleader's 'bare averment that he wants relief and is entitled4

to it.'"  Twombly, 550 U.S. at 555 n.3 (quoting 5 C. Wright & A. Miller, Federal Practice & Procedure5

§ 1202, at 94, 95 (3d ed. 2004)).6

For a complaint to be sufficient, the claim asserted must be one that, in light of the7

factual allegations, is at least "plausible."  E.g., Twombly, 550 U.S. at 570.  To present a plausible8

claim, the "pleading must contain something more . . . than . . . a statement of facts that merely creates9

a suspicion [of] a legally cognizable right of action."  Id. at 555 (internal quotation marks omitted)10

(emphasis ours).  It must allege facts that would be sufficient to permit a reasonable inference that the11

defendant has engaged in culpable conduct:  "A claim has facial plausibility when the plaintiff pleads12

factual content that allows the court to draw the reasonable inference that the defendant is liable for13

the misconduct alleged."  Iqbal, 129 S. Ct. at 1949.14

 The Sherman Act prohibits, inter alia, "[e]very contract, combination . . . , or15

conspiracy, in restraint of trade or commerce among the several States."  15 U.S.C. § 1.  16

Because § 1 of the Sherman Act "does not prohibit [all] unreasonable17
restraints of trade ...  but only restraints effected by a contract, combination,18
or conspiracy," Copperweld Corp. v. Independence Tube Corp., 467 U.S. 752,19
775 (1984), "[t]he crucial question" is whether the challenged anticompetitive20
conduct "stem[s] from independent decision or from an agreement, tacit or21
express" . . . .22

Twombly, 550 U.S. at 553 (quoting Theatre Enterprises, Inc. v. Paramount Film Distributing Corp.,23

346 U.S. 537, 540 (1954) (emphasis ours)).24

Agreements within the scope of § 1 may be either "horizontal," i.e., "agreement[s]25

between competitors at the same level of the market structure," or "vertical," i.e., "combinations of26

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 25      04/03/2012      569455      45



26

persons at different levels of the market structure, e. g., manufacturers and distributors."  United States1

v. Topco Associates, Inc., 405 U.S. 596, 608 (1972).  As to horizontal agreements, "[o]ne of the2

classic examples of a per se violation of § 1 is an agreement between competitors at the same level3

of the market structure to allocate territories in order to minimize competition."  Id.; see id. at 609 n.94

("remov[ing any] doubt" that "horizontal territorial limitations, unaccompanied by price fixing, are5

per se violations of the Sherman Act").  Vertical restraints that do not involve price-fixing are6

generally judged under the "rule of reason, which requires a weighing of the relevant circumstances7

of a case to decide whether a restrictive practice constitutes an unreasonable restraint on competition."8

Monsanto Co. v. Spray-Rite Service Corp., 465 U.S. 752, 761 (1984); see, e.g., Continental T.V., Inc.9

v. GTE Sylvania Inc., 433 U.S. 36 (1977).  The Supreme "Court has long held that certain concerted10

refusals to deal or group boycotts are so likely to restrict competition without any offsetting efficiency11

gains that they should be condemned as per se violations of § 1 of the Sherman Act."  Northwest12

Wholesale Stationers, Inc. v. Pacific Stationery & Printing Co., 472 U.S. 284, 290 (1985); see, e.g.,13

Klor's, Inc. v. Broadway-Hale Stores, Inc., 359 U.S. 207 (1959).14

In Klor's, the plaintiff retailer ("Klor's"), which competed against a national retail chain15

("Broadway-Hale"), alleged a conspiracy that was both vertical and horizontal.  It alleged, inter alia,16

that 10 national manufacturers of household appliances "conspired among themselves and with17

Broadway-Hale . . . not to sell to Klor's."  Id. at 209.  The Supreme Court noted that "some18

agreements['] . . . validity depend[s] on the surrounding circumstances," while other "classes of19

restraints . . . from their 'nature or character' [a]re unduly restrictive, and hence forbidden by both the20

common law and the statute," id. at 211 (quoting Standard Oil of New Jersey v. United States, 22121

U.S. 1, 58, 65 (1911)).  Reversing the grant of summary judgment against Klor's, the Court found that22

"Klor's allegations clearly show one type of trade restraint and public harm the Sherman Act forbids,"23

Klor's, 359 U.S. at 210.  "Group boycotts, or concerted refusals by traders to deal with other traders,24

have long been held to be in the forbidden category."  Id. at 212.25

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 26      04/03/2012      569455      45



27

In order to establish a conspiracy in violation of § 1, whether horizontal, vertical, or1

both, proof of joint or concerted action is required; proof of unilateral action does not suffice.  See,2

e.g., Monsanto, 465 U.S. at 761 ("there is [a] basic distinction between concerted and independent3

action--a distinction not always clearly drawn by parties and courts").  "Circumstances must reveal4

'a unity of purpose or a common design and understanding, or a meeting of minds in an unlawful5

arrangement.'"  Id. at 764 (quoting American Tobacco Co. v. United States, 328 U.S. 781, 8106

(1946)).  "Independent action is not proscribed.  A manufacturer of course generally has a right to7

deal, or refuse to deal, with whomever it likes, as long as it does so independently."  Monsanto, 4658

U.S. at 761 (emphasis added).9

Although the district court in the present case, as noted in Part I.D. above, faulted10

Anderson's Complaint for "not contain[ing] allegations of direct evidence of a conspiracy," 73211

F.Supp.2d at 397 (emphasis added), conspiracies are rarely evidenced by explicit agreements, but12

nearly always must be proven through "inferences that may fairly be drawn from the behavior of the13

alleged conspirators," Michelman v. Clark-Schwebel Fiber Glass Corp., 534 F.2d 1036, 1043 (2d Cir.14

1976); see, e.g., United States v. Snow, 462 F.3d 55, 68 (2d Cir. 2006) ("conspiracy by its very nature15

is a secretive operation, and it is a rare case where all aspects of a conspiracy can be laid bare in court16

with . . . precision") (internal quotation marks omitted), cert. denied, 549 U.S. 1150 (2007).  In order17

to prove a conspiracy, "the antitrust plaintiff should present direct or circumstantial evidence that18

reasonably tends to prove that the [defendant] and others had a conscious commitment to a common19

scheme designed to achieve an unlawful objective."  Monsanto, 465 U.S. at 764 (internal quotation20

marks omitted) (emphasis added).21

At the pleading stage, a complaint claiming conspiracy, to be plausible, must plead22

"enough factual matter (taken as true) to suggest that an agreement was made," i.e., it must provide23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 27      04/03/2012      569455      45



28

"some factual context suggesting [that the parties reached an] agreement," not facts that would be1

"merely consistent" with an agreement.  Twombly, 550 U.S. at 556, 549, 557.  A complaint alleging2

merely parallel conduct is not sustainable:3

A statement of parallel conduct, even conduct consciously undertaken, needs4
some setting suggesting the agreement necessary to make out a § 1 claim[,5
some] further circumstance pointing toward a meeting of the minds . . . .  An6
allegation of parallel conduct is thus much like a naked assertion of conspiracy7
in a § 1 complaint:  it gets the complaint close to stating a claim, but without8
some further factual enhancement it stops short of the line between possibility9
and plausibility of "entitle[ment] to relief. . . .  [T]erms like "conspiracy," or10
even "agreement," are border-line:  they might well be sufficient in11
conjunction with a more specific allegation--for example, identifying a written12
agreement or even a basis for inferring a tacit agreement . . . .13

Id. at 557 (other internal quotation marks omitted) (emphases added).14

However, to present a plausible claim at the pleading stage, the plaintiff need not show15

that its allegations suggesting an agreement are more likely than not true or that they rule out the16

possibility of independent action, as would be required at later litigation stages such as a defense17

motion for summary judgment, see, e.g., Matsushita Electric Industrial Co. v. Zenith Radio Corp., 47518

U.S. 574, 597-98 (1986), or a trial, see, e.g., Monsanto, 465 U.S. at 768; Theatre Enterprises, 346 U.S.19

at 540-41.20

Asking for plausible grounds to infer an agreement does not impose a21
probability requirement at the pleading stage; it simply calls for enough fact22
to raise a reasonable expectation that discovery will reveal evidence of illegal23
agreement.24

Twombly, 550 U.S. at 556 (emphases added).25

Because plausibility is a standard lower than probability, a given set of actions may26

well be subject to diverging interpretations, each of which is plausible.  See generally Anderson v.27

Bessemer City, 470 U.S. 564, 575 (1985) ("two or more witnesses" may tell mutually inconsistent but28

"coherent and facially plausible stor[ies]").  The choice between or among plausible inferences or29

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 28      04/03/2012      569455      45



29

scenarios is one for the factfinder, see id.; Monsanto, 465 U.S. at 766 & n.11 (the meaning of1

documents that are "subject to" divergent "reasonable . . . interpret[ations]" either as "referring to an2

agreement or understanding that distributors and retailers would maintain prices" or instead as3

referring to unilateral and independent actions, is "properly . . . left to the jury"); id. at 767 n.12 ("The4

choice between two reasonable interpretations of . . . testimony properly [i]s left for the jury.").5

The choice between two plausible inferences that may be drawn from factual6

allegations is not a choice to be made by the court on a Rule 12(b)(6) motion.  "[F]act-specific7

question[s] cannot be resolved on the pleadings."  Todd v. Exxon Corp., 275 F.3d 191, 203 (2d Cir.8

2001) ("Todd").  A court ruling on such a motion may not properly dismiss a complaint that states a9

plausible version of the events merely because the court finds a different version more plausible.10

Rather, in determining whether a complaint states a claim that is plausible, the court11

is required to proceed "on the assumption that all the [factual] allegations in the complaint are true."12

Twombly, 550 U.S. at 555 (emphasis added).  Even if their truth seems doubtful, "Rule 12(b)(6) does13

not countenance . . . dismissals based on a judge's disbelief of a complaint's factual allegations," id.14

at 556 (internal quotation marks omitted).  Given that the plausibility requirement "does not impose15

a probability requirement at the pleading stage," the Twombly Court noted that "a well-pleaded16

complaint may proceed even if it strikes a savvy judge that actual proof of the facts alleged is17

improbable, and that a recovery is very remote and unlikely."  Id. (internal quotation marks omitted)18

(emphases added).19

Whether a complaint alleges sufficient facts to state a claim on which relief can be20

granted is a question of law, see, e.g., De Jesus v. Sears, Roebuck & Co., 87 F.3d 65, 69 (2d Cir.21

1996), which we consider de novo, see, e.g., Starr v. Sony BMG Music Entertainment, 592 F.3d 314,22

321 (2d Cir. 2010) ("Starr"), cert. denied, 131 S. Ct. 901 (2011); Arar v. Ashcroft, 585 F.3d 559, 56723

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 29      04/03/2012      569455      45



30

(2d Cir. 2009) (en banc) ("Arar"), cert. denied, 130 S. Ct. 3409 (2010); Todd, 275 F.3d at 197.  In1

reviewing the complaint, we "giv[e] no effect to" assertions of law or to "legal conclusions couched2

as factual allegations," Starr, 592 F.3d at 321; but "we accept as true the factual allegations of the3

complaint, and construe all reasonable inferences that can be drawn from the complaint in the light4

most favorable to the plaintiff," Arar, 585 F.3d at 567; see, e.g., Papelino v. Albany College of5

Pharmacy of Union University, 633 F.3d at 85 n.1; Pension Committee of University of Montreal6

Pension Plan v. Banc of America Securities LLC, 568 F.3d 374, 381 (2d Cir. 2009); Roth v. Jennings,7

489 F.3d 499, 501 (2d Cir. 2007).8

When a party requests leave to amend its complaint, permission generally should be9

freely granted.  See, e.g., Foman v. Davis, 371 U.S. 178, 182 (1962); Fed. R. Civ. P. 15(a)(2).  We10

review the district court's denial of a request for leave to amend for abuse of discretion.  See, e.g.,11

Foman, 371 U.S. at 182; Starr, 592 F.3d at 321.  An abuse of discretion may consist of an erroneous12

view of the law, a clearly erroneous assessment of the facts, or a decision that cannot be located13

within the range of permissible decisions.  See, e.g., Sims v. Blot, 534 F.3d 117, 132 (2d Cir. 2008).14

Leave to amend may properly be denied if the amendment would be futile, see, e.g., Foman, 371 U.S.15

at 182, as when the proposed new pleading fails to state a claim on which relief can be granted, see,16

e.g., Ricciuti v. N.Y.C. Transit Authority, 941 F.2d 119, 123 (2d Cir. 1991).  The adequacy of a17

proposed amended complaint to state a claim is to be judged by the same standards as those governing18

the adequacy of a filed pleading.  See, e.g., id.  Hence, a denial of leave to amend on the ground that19

the proposed new complaint does not state a claim on which relief can be granted is a decision based20

on a legal ruling and is one that we also review de novo.  See, e.g., Starr, 592 F.3d at 321.21

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 30      04/03/2012      569455      45



31

B.  Differences Between the Twombly Complaint and Anderson's PAC1

With respect to the application in the present case of the plausibility principles set out2

in Twombly, it is important to bear in mind the nature of the complaint with which the Supreme Court3

was concerned in Twombly.  The Court noted that the question before it was "whether a § 1 complaint4

can survive a motion to dismiss when it alleges that major telecommunications providers engaged in5

certain parallel conduct unfavorable to competition, absent some factual context suggesting6

agreement, as distinct from identical, independent action."  550 U.S. at 548-49 (emphasis added).  The7

Court pointed out that8

[w]ithout more, parallel conduct does not suggest conspiracy, and a conclusory9
allegation of agreement at some unidentified point does not supply facts10
adequate to show illegality.  Hence, when allegations of parallel conduct are11
set out in order to make a § 1 claim, they must be placed in a context that12
raises a suggestion of a preceding agreement, not merely parallel conduct that13
could just as well be independent action.14

Id. at 556-57 (emphases added).15

The complaint at issue in Twombly provided no such context.  The claim was that16

entrenched local telephone companies (the "incumbent local exchange carriers" or "ILECs") violated17

§ 1 by preventing the entry of new carriers into their respective territories.  The complaint did not,18

however, plausibly allege an agreement between or among ILECs; rather, the "plaintiffs . . .19

proceed[ed] exclusively via allegations of parallel conduct," Twombly, 550 U.S. at 565 n.1120

(emphasis added).  They alleged that the ILECs "conspired to restrain trade in two ways":  first by21

"engag[ing] in parallel conduct in their respective service areas to inhibit the growth of upstart"22

competitors, id. at 550 (internal quotation marks omitted); and second by "agree[ing] . . . to refrain23

from competing against one another," with such an agreement, "'upon information and belief,'" simply24

"to be inferred from the ILECs' common failure meaningfully [to] pursu[e]" what the plaintiffs25

characterized as "attractive business opportunit[ies] in contiguous markets where they possessed26

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 31      04/03/2012      569455      45



32

substantial competitive advantages," id. at 551 (other internal quotation marks omitted) (emphases1

added).  Thus, the thrust of the Twombly complaint was that "some illegal agreement may have taken2

place between unspecified persons at different ILECs (each a multibillion dollar corporation with3

legions of management level employees) at some point over seven years," id. at 560 n.6 (emphases4

added), as the complaint merely "identif[ied] a 7-year span in which the § 1 violations were supposed5

to have occurred" and "mentioned no specific time, place, or person involved in the alleged6

conspiracies," id. at 565 n.10 (emphasis added).  "[N]othing in the [Twombly] complaint intimate[d]7

that the resistance to the upstarts was anything more than the natural, unilateral reaction of each ILEC8

intent on keeping its regional dominance," id. at 566; the "complaint le[ft] no doubt that plaintiffs9

rest[ed] their § 1 claim on descriptions of parallel conduct and not on any independent allegation of10

actual agreement among the ILECs," id. at 564 (emphasis added).  11

Anderson's proposed amended complaint in the present case is vastly different from12

the complaint at issue in Twombly.  Although the district court stated that "Anderson claims an13

economically implausible antitrust conspiracy based on sparse parallel conduct allegations," 73214

F.Supp.2d at 402, that "Anderson does not place its antitrust conspiracy in a context suggesting a15

preceding agreement," id., and that the PAC merely "add[ed] numerous conclusory allegations" that16

did nothing to cure those perceived defects, id. at 407, the court's criticisms did not accurately17

characterize the PAC.  The PAC alleges actual agreement; it alleges not just that all of the defendants18

ceased, in virtual lock-step, to deal with Anderson, but alleges that on various dates within the19

preceding two-week period defendants and News Group--through their executives, 10 of whose names20

or positions are specified--had met or communicated with their competitors and others and made21

statements that may plausibly be interpreted as evincing their agreement to attempt to eliminate22

Anderson and Source as wholesalers in the single-copy magazine market and to divide that market23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 32      04/03/2012      569455      45



33

between News Group and Hudson.  The PAC alleges that defendants' meetings and communications1

began four days after Anderson's January 14 telephone interview with The New Single Copy2

magazine and included the following:3

# on Sunday January 18, Castardi, Curtis's president, met with Duloc, Kable's4
president and CEO (see PAC ¶ 56);5

# Curtis and Kable, competitors whose publisher clients included AMI, Rodale,6
Hachette, and Bauer, thereafter refused to enter into any legitimate substantive7
negotiations with Anderson with respect to the Surcharge (see PAC ¶ 66);8

# on January 22, Kable communicated with its competitor TWR (see PAC ¶ 57), and9
on Sunday January 25, Duloc, the president of Kable, and Jacobsen, the president of10
TWR, scheduled a breakfast meeting for January 29 (see PAC ¶¶ 56, 62);11

# on or about January 29, after business hours, Hudson hosted a meeting at its offices12
in North Bergen, New Jersey, attended by its competitor News Group (represented by13
David Parry) and by key employees of three of the distributor defendants: Dennis14
Porti of Curtis, John Rafferty of DSI, Michael Cvrlje of TWR (see PAC ¶ 63 (as15
amended by Amending Letter at 1));16

# on Thursday January 29, Curtis sent an e-mail to its publisher clients stating that it17
was immediately ceasing shipments to Anderson; Curtis clients AMI and Hachette cut18
off Anderson soon afterward (see PAC ¶ 66); Kable, on behalf of Bauer, also cut19
Anderson off from its supply of Bauer's magazines (see PAC ¶¶ 58, 66);20

# on Monday February 2, TWR, despite Jacobsen's having led Anderson to believe21
on January 31 that Time would continue to ship magazines to Anderson, cut Anderson22
off (see PAC ¶¶ 65, 67-69).23

In the above-cited paragraphs, the PAC alleged that in those meetings and24

communications the defendants planned a concerted boycott of Anderson, or Source, or both.25

Lending support to an inference of such planning, the PAC includes other allegations of26

communications between defendants and of statements by certain of the defendants to Anderson and27

Source:28

# Castardi of Curtis and Duloc of Kable suggested to Anderson that Source should29
be eliminated as a wholesaler and that Anderson could then obviate the need for its30

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 33      04/03/2012      569455      45



34

Surcharge by simply becoming the publishers' exclusive wholesaler in areas formerly1
serviced by both Anderson and Source and imposing increased prices on retailers;2
however, Castardi told Anderson's CEO "'you need to let Source go out first'" (PAC3
¶ 58);4

# when Anderson declined the invitation to join the group planning to eliminate5
Source, Kable refused to continue to supply Anderson with magazines published by6
Kable's clients, including Bauer (see PAC ¶ 58);7

# when Anderson attempted to negotiate with Curtis, Castardi said he, on behalf of8
AMI, Hachette, and Rodale, would do whatever TWR did; when Anderson's CEO met9
with TWR's CEO Jacobsen on January 31 and reported Castardi's statement, Jacobsen10
just nodded, smiled, and crossed his arms (see PAC ¶ 70).11

The PAC also alleged that12

# in late January, Kable's president Duloc contacted Comag's president and CEO13
Sullivan and urged him to have Comag stop shipping to Anderson and/or Source (see14
PAC ¶ 59);15

# on January 29, Rodale's vice president Richard Alleger sent an e-mail to Michael16
Porche, DSI's president and CEO, stating that Comag "'will continue to SHIP!'" to17
"'BOTH Anco [i.e., Anderson] and Source,'" and that "'Sullivan . . . is dangerous'"18
(PAC ¶ 60);19

# DSI's Porche forwarded Rodale's concerned e-mail to the president of AMI (David20
Pecker), a Rodale competitor (see PAC ¶¶ 51, 60);21

# on January 31, Rodale complained to its competitor Bauer about Comag's agreement22
to continue supplying Source, and Bauer responded that it "'[d]oesn't matter[; S]ource23
won't be around much longer'" (PAC ¶ 61 (emphasis ours));24

# on January 31, TWR's Jacobsen told Anderson that he was about to inform Source25
that "'as long as I'm at TWR or Ann Moore is at Time, we will never, ever do business26
with Source again'" (PAC ¶ 71);27

28
# earlier on January 31, Curtis's Castardi had told a Source executive that Castardi29
"knew, with '100% certainty,' that TWR, Bauer, and AMI would refuse to supply30
product to Source" (PAC ¶ 71 (emphases ours)).31

In sum, taking the PAC's allegations as to the chronology as true, the presidents of32

Curtis and Kable met on January 18; Kable and Curtis thereafter refused even to enter into legitimate33

negotiations with Anderson; Kable contacted TWR on January 22; on January 25, the presidents of34

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 34      04/03/2012      569455      45



35

Kable and TWR scheduled a breakfast meeting for January 29; on or about January 29, at the offices1

of Hudson, there was an after-hours meeting whose participants included specified key employees of2

Curtis, DSI, and TWR--as well as News Group, which was to share the wholesale market with3

Hudson after Anderson and Source were eliminated.  On January 31 Bauer told Rodale that Source4

"won't be around much longer," which--considering the failure of Curtis, the largest distributor, in its5

2008 attempt to terminate Anderson unilaterally--was a reassurance that Bauer could not have given6

on the basis of any one entity's independent conduct.  And on January 31, even before Source was7

informed by TWR itself that TWR and Time would stop doing business with Source, Curtis's8

president Castardi--although Curtis did not represent Time and was TWR's competitor--had said he9

"knew, 'with 100% certainty'" that Source would be cut off by TWR, which represented Time.  At the10

same time, Castardi said he knew with 100% certainty that Bauer--which was represented by DSI and11

Kable but not by Curtis--would cease to supply Source.12

Thus, within days of Anderson's announcement of its proposed Surcharge, each of the13

four distributor defendants met or communicated with at least two other distributor defendants; both14

TWR and Curtis met or spoke with all three other distributor defendants; and Kable spoke with at15

least two other distributor defendants, as well as with Comag, which Kable attempted--16

unsuccessfully--to have join the planned boycott of Source and Anderson.  Each of the publisher17

defendants used at least one of the four distributor defendants to manage that publisher's relationships18

with wholesalers.  AMI, Hachette, and Rodale all used both Curtis and DSI as distributors; Bauer used19

both DSI and Kable as distributors.  Rodale and Bauer communicated directly with each other, and20

Rodale communicated with AMI through DSI.  The only two distributors not alleged in the PAC to21

have communicated directly with each other are DSI and Kable; but at least indirect communication22

between the two is inferable, given that both of them represented Bauer, and that Bauer on January23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 35      04/03/2012      569455      45



36

31 expressly reassured Rodale that Source would soon be eliminated.  The PAC does not include1

allegations that Time or Hachette met or communicated with other publisher defendants; but it does2

allege that when the distributors they used said Anderson would be cut off, Time and Hachette3

promptly cut Anderson off.4

We note that the PAC indicates that DSI is a subsidiary of AMI and that TWR is a5

subsidiary of Time; and it is well established that a corporation and its wholly-owned subsidiary are6

not considered separate entities for purposes of § 1 of the Sherman Act, see American Needle, Inc.7

v. National Football League, 130 S. Ct. 2201, 2211-12 (2010); Copperweld Corp. v. Independence8

Tube Corp., 467 U.S. 752, 771 (1984).  However, the facts alleged in the PAC are sufficient to9

suggest that the cessation of shipments to Anderson resulted not from isolated parent-subsidiary10

agreements but rather from a lattice-work of horizontal and vertical agreements to boycott Anderson.11

In sum, given the above factual allegations and the reasonable inferences that may be12

drawn from them, the PAC is sufficient to make Anderson's antitrust claim plausible.  The district13

court's ruling that the PAC contained only conclusory assertions was error, and the court's failure to14

assume the truth of reasonable inferences that could be drawn from Anderson's allegations, see 73215

F.Supp.2d at 402 ("on a motion to dismiss, . . . factual inferences are not entitled to" be "take[n] . . .16

as true"), was likewise error.17

C.  Analytical Problems18

In addition to our conclusion that the district court erred in characterizing the PAC's19

factual allegations as conclusory and in refusing to accept as true the reasonable inferences that could20

be drawn from those allegations, we have difficulties with some of the court's analytical constructs,21

including its application of Twombly's plausibility test.22

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 36      04/03/2012      569455      45



37

1.  The Proper Application of the Plausibility Requirement1

When the district court ruled that Anderson did not state a plausible § 1 claim because2

"[u]nilateral parallel conduct [by the defendants wa]s completely plausible," 732 F.Supp.2d at 3993

(emphases added); see also id. at 400, 407, the plausibility inquiry was misdirected.  The question at4

the pleading stage is not whether there is a plausible alternative to the plaintiff's theory; the question5

is whether there are sufficient factual allegations to make the complaint's claim plausible.  As6

discussed in Part II.A. above, the plausibility standard is lower than a probability standard, and there7

may therefore be more than one plausible interpretation of a defendant's words, gestures, or conduct.8

Consequently, although an innocuous interpretation of the defendants' conduct may be plausible, that9

does not mean that the plaintiff's allegation that that conduct was culpable is not also plausible.  The10

view of the district court here that "it is plausible that each of the publisher Defendants unilaterally11

stopped shipping magazines to Anderson rather than pay the Surcharge," 732 F.Supp.2d at 40012

(emphases added), was thus not a proper basis for finding that Anderson had not pleaded a claim that13

was plausible.14

The court also found that the possibility that each of the defendants had acted15

"separately" in deciding to stop supplying magazines to Anderson was "[t]he most plausible scenario,"16

id. at 407 (emphasis added).  But on a Rule 12(b)(6) motion it is not the province of the court to17

dismiss the complaint on the basis of the court's choice among plausible alternatives.  Assuming that18

Anderson can adduce sufficient evidence to support its factual allegations, the choice between or19

among plausible interpretations of the evidence will be a task for the factfinder.20

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 37      04/03/2012      569455      45



38

2.  Factual Findings1

We note also that in finding Anderson's view of the events implausible, or less2

plausible than the possibility that defendants acted unilaterally, the court essentially made a number3

of other factual findings.  For example, the court found that the statements attributed to Curtis's CEO,4

Robert Castardi, were "not inculpatory."  732 F.Supp.2d at 402.  The court found that Castardi's5

statement to Anderson--that once Source was eliminated Anderson could increase its earnings by6

having an exclusive territory in which it could raise prices to retailers, but "'you need to let Source7

go out first'"--was "not . . . an invitation to join a massive antitrust conspiracy" to eliminate Source.8

Id.  Perhaps it was not; but whether it was or not is a question for a factfinder.  As set out in Part II.B.9

above, there are allegations of statements by, among others, Kable's Duloc, Rodale's Alleger, and10

TWR's Jacobsen, indicating that defendants wished to eliminate Source, as well as Bauer's assurance11

to Rodale that Source would soon be gone.  With the PAC read "as a whole," rather than piecemeal,12

e.g., Yoder v. Orthomolecular Nutrition Institute, Inc., 751 F.2d 555, 562 (2d Cir. 1985), the existence13

of a conspiracy to eliminate Source could permissibly be inferred; and any ambiguity as to whether14

the statements to Anderson by Castardi and Duloc constituted invitations to join such a conspiracy15

would remain to be resolved by a factfinder.  In any event, the district court could not properly make16

an interpretive finding on a Rule 12(b)(6) motion, in effect ruling as a matter of law that that Castardi17

statement was not an invitation to join such a group effort to eliminate Source.18

The court also found that Castardi's statement that he was "'going to have to go with19

whatever Rich [Jacobsen, CEO of TWR] does' . . . suggests only that he would wait to see what TWR20

did and that, in fact, he had no actual knowledge of Jacobsen's plans regarding Anderson."  73221

F.Supp.2d at 402 (emphasis added); see also id. at 398-99 (finding that defendants' decisions to stop22

supplying Anderson were "unchoreographed").  Castardi might, of course, claim that the court's23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 38      04/03/2012      569455      45



39

interpretation of his statement was what he meant; but in fact stating that he would "go with whatever1

[Jacobsen] does" is not precisely the same as stating that he would "wait to see" what Jacobson would2

do.  And indeed, taking the factual allegations of the Complaint and the PAC as true, Castardi in fact3

did not wait to see what TWR actually did, for Castardi had Curtis and its publisher clients cut4

Anderson off on January 29.  TWR did not cut Anderson off until February 2.5

Castardi's statement that Curtis would do what TWR would do, along with Curtis's6

termination of Anderson in advance of such a termination by TWR, must further be considered in7

light of two other allegations:  (1) that Curtis had been unsuccessful in 2008 when it tried to terminate8

Anderson unilaterally, and (2) that before Source was terminated by TWR, AMI, and Bauer, Castardi9

told a Source executive that Castardi "knew, 'with 100% certainty,'" that those entities were going to10

refuse to supply Source.  In these circumstances it is plausible to infer that Castardi knew in advance,11

with certainty, that TWR would cease to supply Anderson; and from that certain foreknowledge, an12

inference of advance agreement is plausible.13

3. Other Bases for the Court's Finding of Implausibility14

a.  Varied Responses to the Surcharge15

We also have difficulties with the district court's view that Anderson's conspiracy claim16

was implausible because defendants had "a variety of reactions" to Anderson's announcement of its17

Surcharge, 732 F.Supp.2d at 394, with some publishers or distributors initially entering into18

negotiations for alternatives to the Surcharge--and suggesting alternatives that varied--and other19

publishers and distributors not negotiating.  The court stated that "[c]onspirators hatching a concerted20

scheme to destroy Anderson would not have reacted so differently to the Surcharge," id. at 397.21

However, there is nothing implausible about coconspirators' starting out in disagreement as to how22

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 39      04/03/2012      569455      45



40

to deal conspiratorially with their common problem.  As the court itself noted, "the key parallel1

conduct allegation" was that all of the publisher and distributor defendants ceased doing business with2

Anderson, id. at 398 (emphasis added).  The court's reliance on the variety of defendants' original3

reactions failed to take into account that, notwithstanding their responses initially, some two weeks4

later every defendant publisher and distributor acted, within a span of three business days, to cut5

Anderson off.6

b.  Collateral Estoppel7

In analyzing Anderson's claims against each defendant, the district court found that8

AMI could not have been a member of the alleged conspiracy to boycott Anderson.  Citing a February9

2009 Delaware Chancery Court order, and invoking the principle of collateral estoppel, the district10

court found that AMI had not cut Anderson off but instead had "continued to ship magazines to11

Anderson in February 2009, after the alleged boycott occurred," 732 F.Supp.2d at 403.  However,12

given that, in order to determine the preclusive effect of a state-court decision, a federal court must13

look to the law of that state and should not give the state-court decision any greater preclusive effect14

than the courts of that state would give it, see, e.g., Marrese v. American Academy of Orthopaedic15

Surgeons, 470 U.S. 373, 380 (1985), we have two difficulties with the district court's collateral16

estoppel ruling.17

First, the Delaware Chancery decision relied on by the district court merely granted18

a "Temporary Restraining Order," American Media, Inc. v. Anderson News, LLC, C.A. No.19

4369-VCL (Del. Ch. Feb. 13, 2009).  Under Delaware law, collateral estoppel, or issue preclusion,20

is not available unless, inter alia, a question of fact essential to the judgment is litigated and21

determined in "a valid and final judgment."  Messick v. Star Enterprise, 655 A.2d 1209, 1211 (Del.22

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 40      04/03/2012      569455      45



41

1995) (internal quotation marks omitted); see, e.g., The Thomas and Agnes Carvel Foundation v.1

Carvel, No. 3185-VCP, 2008 WL 4482703, at *5 (Del. Ch. Sept. 30, 2008) (denying collateral2

estoppel effect to a New York court's findings in granting a preliminary injunction, because that "is3

not a final judgment of the court on the merits").  The Delaware Chancery Temporary Restraining4

Order relied on by the district court was not a final judgment.5

Second, although the Delaware Chancery Temporary Restraining Order required6

Anderson to return to AMI--and to Hachette, which was also a plaintiff in that action--all of those7

plaintiffs' magazines that were then in Anderson's possession, the order made no findings whatever8

as to when Anderson had received those magazines or when their shipment had been initiated.  The9

Complaint alleged that AMI and Hachette had cut Anderson off "in late January."  (Complaint ¶ 47;10

see also PAC ¶ 66 (alleging that the magazines that were the subject of the state-court order had been11

"'in the pipeline' from the magazine printers" before Anderson was cut off "and could not be12

diverted").)  The state court's order made no contrary finding and thus provided no basis for a13

deviation from the principle that on a Rule 12(b)(6) motion, the district court was required to accept14

Anderson's allegations as true.15

c.  The Common Stimulus16

The district court also ruled that Anderson's presentation of a "common economic17

stimulus, impelling an immediate market reaction," 732 F.Supp.2d at 401, made it impossible for18

Anderson to plead a viable § 1 claim.  It stated that "Anderson alleges facts suggesting that the19

Defendants merely responded to a common market stimulus created by Anderson itself," id. at 402,20

and that "[h]aving proposed its pay-it-or else Surcharge, Anderson can not claim collusion in the21

Defendants' refusal to acquiesce to its self-destructive demand," id. at 401 (emphasis added).  We22

have two difficulties with this reasoning.  First, the court itself noted (see Part II.C.3.a. above) that23

several of the defendants had initially entered into negotiations with Anderson for various alternatives24

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 41      04/03/2012      569455      45



42

to the Surcharge, and that some had reached agreement on such alternatives, see 732 F.Supp.2d1

at 397.  The facts that there were various proposed alternatives to the Surcharge--and that Anderson2

agreed to some of them--undercut both the court's own view of the Surcharge as a take-it-or-leave-it3

demand by Anderson and the court's suggestion that the defendants also so viewed it.4

Second, the mere fact that an offer of goods or services at a given price may be5

nonnegotiable does not mean that the offerees, in responding to it, cannot violate the antitrust laws.6

Thus, the Twombly Court referred not simply to "responses" to given stimuli, but rather to7

"independent responses to common stimuli, or . . . interdependence unaided by an advance8

understanding among the parties."  Twombly, 550 U.S. at 556 n.4 (internal quotation marks omitted)9

(emphases added).  The presentation of a common economic offer may well lend itself to innocuous,10

independent, parallel responses; but it does not provide antitrust immunity to respondents who get11

together and agree that they will boycott the offeror.  The latter is what the PAC alleged.12

d.  The Role of Hudson13

The district court found that, in light of Anderson's withdrawal of its assertion that14

Hudson took over Anderson's retail distribution business, there was "no conceivable role for Hudson15

in the alleged conspiracy," 732 F.Supp.2d at 403, 405, because Hudson, a wholesaler rather than an16

entity higher in the distribution chain, "could not cut off Anderson's magazine supply," id. at 403.  We17

have several difficulties with this analysis.18

First, as discussed in Part II.A. above, § 1 applies not just to horizontal conspiracies19

between or among competitors but also to vertical contracts and to boycotts agreed to by a group of20

suppliers and their favored customer or customers.  Second, the gist of conspiracy is agreement.  Thus,21

if Hudson--assuring, along with News Group, a continuation of wholesaler services--agreed with the22

publisher and distributor defendants to attempt to eliminate Anderson and Source as wholesalers,23

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 42      04/03/2012      569455      45



43

Hudson may be liable under § 1, even if it did not take over any of the business lost by Anderson.1

Third, although the court emphasized that Hudson could not engage in conduct that would "parallel"2

the conduct of the publishers or the distributors, it is entirely plausible that Hudson had an interest in3

participating in an endeavor to eliminate Anderson and Source--Hudson's largest competitors--as4

wholesalers, hoping to gain market share.  Indeed, the alleged goal of the conspiracy was to eliminate5

Anderson and Source in order to divide the wholesale market between News Group and Hudson and6

give News Group and Hudson exclusive territories--thereby affording retailers no choice as to7

wholesale supplier (see Part II.C.3.e. below).8

Fourth, the court's analysis, focusing solely on the concept of parallelism, disregarded9

Anderson's factual allegations.  They include the allegation that on or about January 29, 2009, key10

employees of Curtis, DSI, and TWR, and of Hudson's competitor News Group (all identified by name11

in the PAC), met at Hudson's offices in North Bergen, New Jersey.  Although the PAC did not12

identify the person or persons attending that meeting on behalf of Hudson, it is surely inferable that13

Hudson was represented, as the meeting was at its offices.  Further, the fact that the meeting was held14

after normal business hours lends itself to a plausible inference that the meeting--of two levels of15

competitors (three distributors and two wholesalers)--was intended to be covert and that its purpose16

was anticompetitive.17

e.  Publishers' and Distributors' Assumed Self-Interest18

Finally, we note the district court's view that Anderson's conspiracy claim is not19

plausible because the elimination of Anderson and Source would be contrary to the publishers' and20

national distributors' self-interest.  The court stated that21

more wholesalers yields greater competition, which is good for suppliers.22
Destroying Anderson and Source would reduce the publisher's wholesale23
outlets from four to two and would give Hudson and News Group, the two24

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 43      04/03/2012      569455      45



44

remaining major wholesalers, 90% of the market share . . . .  This is too much1
market power to yield to wholesalers.2

732 F.Supp.2d at 397.  We reject this rationale for the dismissal.3

First, the defendant publishers and distributors own or control 80 percent of the nation's4

magazines (see PAC ¶ 80), including, apparently, those that are the most popular (see, e.g., id.5

¶¶ 11-18).  We doubt that it can be said as a matter of law that these publishers and distributors would6

have less market power than wholesalers who themselves produce no goods and who, without these7

publishers and distributors, would lack the most popular magazines to offer to retailers.  Nor is it8

implausible that the publishers and distributors would feel comfortable dealing with just two9

wholesalers, especially given that those wholesalers were members of the alleged conspiracy.10

Second, the court's self-interest rationale disregards the allegations that, under the pre-11

2009 system, with four national wholesalers competing with each other and operating independently12

of the publishers, the retailers had more wholesalers from which to choose and could make decisions13

based on the suppliers' prices.  With only two national wholesalers, each with its own allocated14

territory, many retailers would have no other supplier choice; wholesalers could increase their profits15

by raising prices to the retailers, and not seek, as Anderson and Source had, to increase charges to the16

publishers.  In the near term at the very least, the conspiracy alleged by Anderson could be expected17

to benefit the publishers, the distributors, and the two wholesalers who participated.18

In this connection, we note that the alleged comment by Jacobsen on the elimination19

of Anderson and Source, stating that "we now control this space," was interpreted by the district court20

as merely describing the state of the industry, 732 F.Supp.2d at 402.  It is at least as plausible an21

interpretation (a) that this statement claiming "control" evinced satisfaction with the reduction of the22

number of national wholesalers to two, and (b) that the "we" in "we . . . control" referred not only to23

Jacobsen's TWR and its client Time, but to other publishers and distributors as well.  If indeed24

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 44      04/03/2012      569455      45



45

Jacobsen said "we" are in control, it hardly seems possible that the "we" could not have included at1

least the nation's two largest distributors--Curtis and Kable--and the publishers they represent, i.e.,2

all of the other publishers in this case.3

CONCLUSION4

For the foregoing reasons, we conclude that the district court should have allowed5

Anderson to file the PAC.  We have considered all of defendants' arguments in support of the6

judgment and have found them to be without merit.  As the district court's dismissal of Anderson's7

state-law claims was based on its rejection of the Sherman Act claim, we vacate the dismissal of both8

sets of claims, and remand for further proceedings.  We express no view as to the merits of Anderson's9

claims or as to whether motions for summary judgment will become appropriate.10

Costs to Anderson.11

Case: 10-4591     Document: 174-1     Page: 45      04/03/2012      569455      45



United States Court of Appeals for the Second Circuit
 Thurgood Marshall U.S. Courthouse

 40 Foley Square 
New York, NY 10007

DENNIS JACOBS
CHIEF JUDGE

CATHERINE O'HAGAN WOLFE
CLERK OF COURT

Date: April 03, 2012
Docket #: 10-4591cv
Short Title: Anderson News, L.L.C. v. American
Media, Inc.

 DC Docket #: 09-cv-2227
 DC Court: SDNY (NEW YORK CITY)
 DC Judge: Crotty

BILL OF COSTS INSTRUCTIONS

The requirements for filing a bill of costs are set forth in FRAP 39. A form for filing a bill of costs
is on the Court's website. 

The bill of costs must:
*   be filed within 14 days after the entry of judgment;
*   be verified;
*   be served on all adversaries; 
*   not include charges for postage, delivery, service, overtime and the filers edits;
*   identify the number of copies which comprise the printer's unit;
*   include the printer's bills, which must state the minimum charge per printer's unit for a page, a
cover, foot lines by the line, and an index and table of cases by the page;
*   state only the number of necessary copies inserted in enclosed form;
*   state actual costs at rates not higher than those generally charged for printing services in New
York, New York; excessive charges are subject to reduction;
*  be filed via CM/ECF or if counsel is exempted with the original and two copies.

 

Case: 10-4591     Document: 174-2     Page: 1      04/03/2012      569455      1



United States Court of Appeals for the Second Circuit
 Thurgood Marshall U.S. Courthouse

 40 Foley Square 
New York, NY 10007

DENNIS JACOBS
CHIEF JUDGE

CATHERINE O'HAGAN WOLFE
CLERK OF COURT

Date: April 03, 2012
Docket #: 10-4591cv
Short Title: Anderson News, L.L.C. v. American
Media, Inc.

 DC Docket #: 09-cv-2227
 DC Court: SDNY (NEW YORK CITY)
 DC Judge: Crotty

VERIFIED ITEMIZED BILL OF COSTS

Counsel for
_________________________________________________________________________

respectfully submits, pursuant to FRAP 39 (c) the within bill of costs and requests the Clerk to
prepare an itemized statement of costs taxed against the
________________________________________________________________

and in favor of
_________________________________________________________________________

for insertion in the mandate.

Docketing Fee       _____________________

Costs of printing appendix (necessary copies ______________ )  _____________________

Costs of printing brief (necessary copies ______________ ____) _____________________

Costs of printing reply brief (necessary copies ______________ ) _____________________

 

(VERIFICATION HERE)

                                                                                                                        ________________________
                                                                                                                        Signature

Case: 10-4591     Document: 174-3     Page: 1      04/03/2012      569455      1


	10-4591
	174 Opinion FILED - 04/03/2012, p.1
	174 Bill_of_Cost_Itemized_Notice_1 - 04/03/2012, p.46
	174 Bill_of_Cost_Itemized_Notice_2 - 04/03/2012, p.47


